Vecka elva

Är det bara jag, eller går inte veckorna otroligt fort? Nu har en fjärdedel av graviditeten passerat, svisch svisch! Vilket är skönt, eftersom jag har lätt för att tröttna på saker. Ska erkänna att jag har ledsnat lite på det har gravidandet också, ibland glömmer jag av det helt. Tills jag mår illa igen vill säga. Men det blir säkert roligare när magen börjar växa och bloody HCG-hormonet ger sig. (Fast då ökar progesteronet, hormonet som gör en förbannad. Kul för Steve!)

Bebisfakta:
Din bebis väger nu ungefär 8 gram och är 4.4 till 6.1 cm från huvud till rumpa, ungefär motsvarande en kiwi! Vecka 11 är den sista veckan innan din bebis lämnar embryostadiet och blir ett foster. Bebisens naglar bildas den här veckan, och de yttre könsorganen börjar att anläggas för att bli färdiga om tre veckor. Som en förberedelse för amningen kan din bebis redan svälja. Den kan också kissa ut det fostervatten som den sväljer.

Mammafakta:

Din livmoder är nu så stor att den tar upp den största delen av ditt bäcken och kan hos en del kvinnor redan kännas i nedre delen av buken. Du bränner kalorier snabbare nu än vad du gjorde innan du blev gravid, och på grund av den ökade mängden blod och ökad blodcirkulation så känner du dig varmare än vanligt.

Egna tankar:
Jaha, det KISSAS alltså i min mage! Uuuuhhhh... Jag har verkligen märkt av en ökad förbränning, hittills har jag tappat 3,3 kg på sex veckor. Och det efter en mängd bullar, pizza och chips. Fast när illamåendet ger sig kommer jag nog gå upp som en raket så det jämnar ut sig. Livmodern känns som en hård bulle när jag trycker på magen, coolt.

Dock har jag en ny noja, tänk om jag inte alls är gravid. Det finns tydligen något som heter druvbörd, vattenfyllda blåsor som blev istället för ett barn. Allt annat är som en graviditet, fast det blir inget barn... De spricker i v 13-14, så det är några oroliga veckor kvar... Fast jag har slutat oroa mig för utomkveds, bra va?


Elvamage, med Knyttekompis.

Kommentarer
Postat av: Anette Lundström

Tror sannolikheten är liten för druvbörd, faktiskt aldrig hört talas om det. Bra rolig e du iallafall.

Kram A

2009-05-26 @ 11:19:55
Postat av: Chrillan

Jo, jag vet! Det är typ bara folk i tredje världen som får det...

2009-05-26 @ 16:47:22
URL: http://knyttetimagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0