Vecka 10

Här går det framåt! Går in i vecka tio idag, alltså nio fulla veckor och noll dagar idag.

Bebisfakta:
Din bebis har vuxit i en otrolig hastighet de senaste veckorna och nu väger den 5 gram och är stor som ett litet plommon. Denna veckan är något av en milstolpe i fostrets utveckling. I den tionde veckan är alla delar och organ i kroppen anlagda och nu återstår ‘bara’ för dem att utvecklas och mogna under resten av graviditeten.

Mammafakta:
Eftersom dina hormoner flödar vid den här tiden så kan du märka en rad fysiska och psykiska symptom. Många gravida upplever att de blir lätt upprörda och har kraftiga humörsvängningar. Fysiskt så börjar de flesta öka ordentligt i vikt och en del kan få lätt blödande tandkött och svullen sköldkörtel. Det är vanligt att man känner sig oattraktiv, otillräcklig och orolig inför framtiden. Det är normalt att ibland uppleva tvekan och att ifrågasätta graviditeten och det som skall komma. Det är en stor händelse i livet att få barn.

Mina tankar:
Skönt att utvecklingsfasen börjar gå mot sitt slut, nu är det bara att hoppas att allt blev som det ska.
   Jag har typ alla nämnda symptom, plus kramp i livmodern. Ingen viktökning än, tappade ett halvkilo till efter helgen. Men jag har ju lite att ta av så... Har idag känt av tandköttet, det känns som blåsor i hela munnen. Mycket konstigt! Är lite tungsint överlag, har problem med att få brallorna knäppta och tycker att jag är rynkigare än någonsin. Fast håret var okej idag i alla fall, hade fusk-Burberrydiademet (för 39.90) på mig!




Knyttekompis













Svullen tiovecksmage ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0