Tidsbegränsad nykterist

Jag har fått frågan jag aldrig trodde jag skulle få! Under ett telefonsamtal med en kompis:

- Men ett glas vin kan du väl ta, det är väl ingen fara? (Apropå helgens fest.)

Det finns ju en del saker att tycka om alkohol och graviditet, personligen har jag valt att avstå helt. Sista gången jag drack var innan ägglossningen, sedan dess ingenting. Till nästa sommar kommer jag möjligen börja igen, efter barnafödande och amning osv. Och det känns helt okej.

Visst, ett glas vin kanske inte skadar. Särskilt inte i nionde månaden, för då är fostrets lever hyfsat utvecklad och den kan säkert bryta ner alkoholen. Men nu? När alla livsviktiga organ utvecklas? Låter det som en Bra Idé att strypa syretillförseln till en kropp som är stor som en oliv, och som automatiskt får samma promillehalt som jag? Har man tur så händer ingenting, har man otur så blir det en missbildning någonstans. Hur ska man kunna veta exakt vilken dag som inget speciellt utvecklas så man kan dricka vin då? Ja, jag vågar inte chansa. För mig var det ingen självklar sak att bli gravid, det tog några försök. Och jag är 33 år, med ökad risk för missfall, missbildningar, kromosomfel mm.

Vill bara påpeka att det här är mitt privata ställningstagande. Och jag känner inte att jag ger upp något, för så viktigt var det aldrig att dricka sprit för mig. Vår bebis är värd det och mycket, mycket mer!


Kommentarer
Postat av: Anette Lundström

E stolt över dig, så tänker och resonerar en bra mamma. Möter varje dag på väg till dagis en höggravid kvinna med en cigarett i munnen och jag tänker, ska man verkligen ha barn om man inte klarar avstå cigaretter och alkohol den korta tid i livet det handlar om. Nä, jag blir förbannad. Du har en sund inställning.

Ta hand om Er.

Kram A

2009-05-15 @ 15:13:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0