Vecka 14

Tisdag idag och ny vecka för lilla Knyttet!

Babyfakta:

Fostret är nu inne i en intensiv tillväxtperiod och rör sig mycket inne i livmodern. Även om kvinnan inte kan känna rörelserna så känner fostret kvinnan. Om man trycker lätt på magen så flyttar fostret sig. Ansiktet hos fostret utvecklas alltmer; nu kan man tydligt se en näsrygg och att öron och ögon vandrar mot sina slutliga positioner på huvudet. En annan stor förändring är bildandet av lanugohåret som är ett fint hår som växer över hela kroppen i virvlande mönster efter hudens struktur (som senare bland annat kommer att utgöra bebisens fingeravtryck). Bebisen har ögonbryn men inga ögonfransar.

Mammafakta:
Du känner dig kanske lite mer energisk från och med nu och framåt i graviditeten. Den värsta tröttheten ger vanligtvis med sig och många kvinnor lyser upp under den här delen. Livmodern växer från dag till dag och du kan följa dess tillväxt genom att försiktigt lokalisera den övre delen med fingarna.

Egna tankar:
Jag väntar spänt på att få känna Knyttet sparka i magen! Kanske om fem veckor? Tröttheten har inte gett med sig, inte illamåendet heller. Men det är inte så illa längre, och jag har perioder när jag mår fint. Nya symptom är halsbränna, värk i magsäcken, täppt näsa och en förvärrad foglossning. Hoppas att det inte kommer göra mer ont än så här, när det värker som mest är det som att sitta på en kniv. Kan inte springa, och har problem med att resa mig och sätta mig. Men har inga problem på natten förutom när jag vänder mig.


Veckans mage, inte så stor skillnad mot vecka 13?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0