Vecka 12

Oj vad tiden går! Knyttet har varit foster i en hel vecka. Men bäst av allt är att missfallsrisken minskar ordentligt i slutet på den här veckan. Skönt!

Bebisfakta:
Bebisen har börjat utveckla reflexer och dess hud är väldigt känslig. Hjärnan är fullt utvecklad och detta gör att den nu kan uppleva smärta. Ögonlocken har bildats och täcker ögonen men kommer att förbli stängda fram till den sjunde månaden för att skydda de ännu inte färdiga ögonen. Matsmältningssystemet förmår nu göra sammandragningar som för maten genom tarmarna, och det kan också tillgodogöra sig socker.

Mammafakta:
Det kan hända att du börjar känna dig bättre och inte lika illamående då denna hos många kvinnor brukar avta omkring vecka 12. Det är också möjligt att det börjar synas på din mage att det finns en liten bebis därinne. Rymliga och löst sittande kläder känns bäst nu. Det är inte bara magen som växer, utan också dina bröst, höfter och midja ökar i omfång.

Det är vanligt att känna en viss uppkördhet. Detta beror på att de ökade halterna av hormonen östrogen och progesteron påverkar musklerna att slappna av. På så sätt passerar maten långsammare genom matsmältningsapparaten så att näringsämnena lättare kan tas upp av blodet som ju nu levererar till två personer!

Egna tankar:
En liten gottegris ligger och pruttar i mig! Mysigt... Mammafakta stämmer in fint, jag är tjock och förstoppad, men mår inte lika illa längre. Förutom idag, har knappt kunnat äta. Läste i en gravidtidning att bebben är stor som ett äpple nu!


Tur att jag har köpt nya kläder...

Kommentarer
Postat av: Moa

Jag hoppas du inte ska ha fler än en bebis.... hur ska jag ha råd med TVÅ par Burrberry tofflor:) Fast dom kan ju ha en var.

2009-06-04 @ 00:42:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0