V 23+0 (24)

Oj vad tiden går! Hinner verkligen inte blogga i veckorna. Men jag är lycklig! Inatt hände det en frän grej, magen växte märkbart. Den är mycket större idag än igår. Men lilla tjejen har fått jobba för det, hon låg och töjde i flera timmar.

Babyfakta:

I början av denna vecka är fostret 21 veckor gammalt. Man vet nu att fostret kan höra, eftersom det reagerar olika på olika ljud. Höga ljud får till exempel fostret att hoppa till. Nu blir fosterrörelserna allt mer kontrollerade efterhand som nya nervtrådar kopplas samman i nervsystemet.

   Nu utvecklar fostret också smaksinnet. Vad barnet gillar och ogillar för smaker hänger samman med vad mamman äter.

   Den kan nu suga på tummen “på riktigt”, istället för att bara stoppa den i munnen. Den fortsätter att svälja fostervatten och vätskan och sockret som den får i sig på det viset fungerar som ett komplement till den näring som den får från dig och moderkakan. Du kanske kan känna små “skutt” i magen när bebisen hickar på grund av vätskan den svalt.

Mammafakta:
Du känner antagligen bebisen röra sig en hel del där inne när den sparkar och slår på livmoderväggarna.  Du kan får s.k. Braxton-Hicks kontraktioner vid den här tiden. Dessa sammandragningar kommer inte regelbundet och bör inte kännas smärtsamma. De är till för att förbereda din kropp inför förlossningen, och kommer att öka i styrka allteftersom graviditet fortlöper.

   Du kan kanske känna sammandragningarna om du lägger din hand på magen. Bebisen kan förmodligen känna hur livmodern mjukt klämmer och masserar den, men det skadar inte bebisen så det finns ingen anledning till oro.

Egna tankar:

Det är fullt skubb i magen i perioder, hon sparkar så det syns på utsidan ibland. Eller så vänder hon sig och spänner ut min mage så jag känner mig som ett resårband. Har känt av sammandragningar då och då, magen blir stenhård! Huden stramar lite också, men jag smörjer med olika krämer och hoppas slippa bristningar.

   Annars mår jag bättre och bättre. Det går bra att äta, även om jag mår illa och har halsbränna varje dag. Stoppar i mig extra frukt och risifrutti varje dag på jobbet. Har simmat tre gånger sen förra veckan, känns jättebra!

 

Looking bigger!

 


Kommentarer
Postat av: J

Oj va den växer och blir stor o fin :)

2009-08-27 @ 09:05:59
Postat av: Anette Lundström

Jättefin!

2009-08-27 @ 11:39:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0