Bagaren

På semestern i Falkenberg köpte Steve boken "Den hemlige kocken" med förteckningar över alla tillsatser som finns i halvfabrikat mm. Som att Kalles kaviar med ägg inte innehåller ägg, utan 21 kemiska tillsatser för att skapa äggsmak.

Efter att noga ha läst boken bestämde sig Steve för att sluta köpa bröd. Istället skulle han baka eget rustikt lantbröd med tjock, hård skorpa. Förra veckan, mitt i renoveringen, gjorde han ett första försök:

  • Blandade en påse skrädmjöl (fullkornshavre) med vatten, jäst och salt. Bakade ut en pyttig limpa som inte jäste alls och såg ut som lera. Funkade ok nybakad, men kunde användas som batong dagen efter.
  • Steve funderade, vad hade gått fel? Han googlade och lärde sig att skrädmjöl har för dålig egen jäskraft, lite vetemjöl måste till. (Hans besserwissriga sambo hade sagt samma sak, men vem lyssnar på henne?)
  • Steve botaniserade i Icas mjölhylla och valde fullkornsvetemjöl och dinkelmjöl. Mer jäst, salt och vatten, samt en matsked socker för att boosta jästen - nu skulle det väl lyckas?
  • Han blandade vetemjölen med skrädmjöl och knådade fram två mjuka limpor som jäste perfekt. Men hur skulle det smaka?
  • Resultatet blev över förväntan! Knaprigt, saltigt bröd, helt utan tillsatser. Steve var mycket nöjd och mumlade kommentarer som: "Det var ju inte svårt", "smakar bättre än köpt", medan han sänkte macka efter macka efter macka...
Själv åt jag tre stycken liggande i sängen sent på kvällen. Ljummet bröd med smör och ost, mmm... Fast sen fick jag gaser och halsbränna, så nån mer nattätning blir det inte för mig. Hoppas att Steve orkar fortsätta baka, det är ju ingen poäng med att bara göra det en gång? Om man vill leva sundare, menar jag?

Kommentarer
Postat av: Moa

Hej, det är jag.. din värdelösa kompis... förlåt att jag inte har ringt eller hört av mig. Men nu har jag en jättebra ursäkt:) Tappade telefonen på bussen, så jag spärrade kortet sen ringde mamma och då hade nån hittat den och mamma varit och hämtat den... Så jag hör av mig när jag fått ett nytt sim-kort:) Många kramar

2009-08-05 @ 22:03:55
Postat av: Chris

Hej Moa!!! Vad glad jag blir, trodde att du drabbats av prat-ångest eller nåt. Saknar dig stumpan!

2009-08-05 @ 23:35:12
URL: http://knyttetimagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0