Ny kurs

Just det, har börjat en ny kurs idag, pragmatik. Det är jätteroligt. För att vara en torr Uni-kurs alltså. Det handlar om vad man har för orsak att säga saker, och vad men egentligen menar med dem.

Till exempel:
"Har du svängdörr hemma?" till nån som inte stängde dörren efter sig.
"Vad varmt det är." när man vill att någon ska öppna fönstret.
A - Jag är kaffesugen.
B - Pressbyrån ligger runt hörnet.

Och så diskuterar vi hur rörigt och underförstått vårt prat är. Eller överdrivet: "Jag sover hela tiden, doktorn."
Eller falskt: "Alla hatar henne för hon är så populär."

Kul va? Och läraren är trevlig, och vi var tre studenter på kursen idag. Av fem.

Jag har förresten bytt temakurs till lingvistik istället för litteratur. Det är lite mindre att göra, och jag har ju en del att färdigställa. Man får ju tänka smart asså...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0