Inskrivning

Nu har jag ringt!

Fick prata med en mycket mjuk och vänlig människa (Kerstin) som gratulerade mig till graviditeten. Hon frågade lite om hur det kändes, om jag hade symptom och så. Och nämnde alkohol och rökning, varpå jag sa nej nej nej. Det tyckte hon lät fint och jag fick en tid för hälsobesök DEN SJUNDE MAJ! Min födelsedag! Vilket roligt sammanträffande...

Hoppas nu att lillkotten i magen håller sig kvar och mår bra tills dess. Längtar till vecka 12... Alltså v 23 på året.

För övrigt är jag i v fem nu och går in i v sex imorgon, vilket innebär att jag har varit gravid i fem fulla veckor. Fast Knyttet är bara tre veckor gammal. Räkningen är lite förvirrande, men egentligen är det enkelt. Graviditeten räknas från sista mensens första dag = 17 mars för mig. Men ägglossningen är ungefär två veckor senare, då bebisen blir till. Sen dröjer det ytterligare en vecka innan bebben fastnar i livmodern, innan dess rullar den omkring i äggledaren och celldelar sig i en rasande takt. Jag tänker mig att det är som en bowlingbana. Fast utan käglor, det vore ju grymt.

Detta innebär att en graviditet är 40 v lång, men bebisen har bara existerat i 38 veckor. För de som gillar månader är det nio månader och en vecka. Jag är i andra månaden. Fast sen räknar man plus minus två veckor, alltså kan bebisen vara färdigbakad två veckor innan utsatt datum, eller två veckor efter. Efter det börjar man fundera på att sätta igång förlossningen. Så man kan alltså gå 42 veckor utan att det är onormalt.

En annan intressant sak är att fostret mäts vid ultraljudet, från huvud till rumpa. Utifrån det måttet räknas förlossningsdagen ut mer exakt. Och det kan diffa på flera veckor mot vad man trodde själv. Coolt va? Så enligt mina beräkningar ska bebben komma 22 december. Då är det exakt 40 veckor sedan 17 mars. Vad kul det är med matte!!


Halvtid, vecka 30, fullgången... Fast det är ju olika för alla...

Kommentarer
Postat av: Anette Lundström

Hallå igen!

Nu har jag hittat hit istället, klart jag vill hänga med i ditt liv.

OJ, vad du har läst på om din graviditet. Tänk nu vad du har mycket kul (o jobbigt) framför dig. Med Oscar i magen mådde jag öken till v 13, sedan som en prinsessa. Med Olivia spydde jag till v 20 sedan var det faktiskt rätt jobbigt hela vägen fram. Värst är ändå den förbaskade graviditetströttheten.

Håller tömmarna för dig, o du Christin.... Ultraljudet är en underbar upplevelse näst bäst framför att få ut sitt lilla mirakel.

Allt gott till dig/Er.

Kram Anette

2009-04-20 @ 16:53:52
Postat av: Christin

Hej! Vad kul att du är tillbaka! Och skönt att ha en erfaren mamma med sig på vägen.



Hoppas verkligen att jag slipper illamåendet, har inte känt av nåt än direkt. Det bara värker lite i magen. Men barnmorskan sa att det kan dra igång senare, typ v åtta... ser fram emot ultraljudet som tusan. Vet du om de gör något tidigare än det "riktiga" i v 15-16? Vill ju gärna veta om allt är normalt.

Hälsa hela familjen, kramar från mig

2009-04-20 @ 18:39:08
URL: http://knyttetimagen.blogg.se/
Postat av: Anette Lundström

Hej!

Jag kommer nu läsa din blogg var dag. Sitter en stund på nätet varje dag när Olivia sover. Kan inte du gå med i Facebook igen?

Ska träffa Billa idag, kul!!



Tror inte UL görs tidigare än någon gång där från v 16, 17 om allt fortskrider normalt..... och du allt kommer gå bra, gå inte omkring och oroa dig massa. Det är det som är så fantastiskt. Din kropp vet ju vad den ska göra så du behöver bara leva på precis som vanligt.

Kram Anette

2009-04-21 @ 12:09:43
Postat av: stefan

Nice blogg

2009-04-21 @ 15:20:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0